Motto:
My hrajem divadlo už dva tisíce let, na prknech, která znamenají svět. My hrajem divadlo a věčně budem hrát, dokud svět světem bude stát. |
|||||||||||||||||
|
Historie souboru
|
|
Další úspěšnou inscenací poběžovického souboru byla hra Zdeňka Štěpánka
Nezbedný bakalář (1976) s výborným hereckým výkonem manželů Marie a
Miroslava Otcových, jejichž role byly oceněny i na krajské divadelní přehlídce
ve Žluticích. Svůj part dokonale zvládl i Jan Hašek, Josef Springer, Antonín
Dvořák, Jaroslava Kudelová, Marie Danihelková. Nováčky souboru se stali
Josef Rimovský a Pavel Král. Nápovědu tentokráte převzala Marie Svobodová,
ke svému technickému pultu se opět vrátil Jiří Nachtigal.
Detektivka Hon na zmije Bedřicha Skočdopole byla uvedena ještě na podzim
roku 1976. Kromě stálého kádru souboru se v této hře nově představila
Bohuna Matějková; světla řídil Jaroslav Paul.
V roce 1977 poběžovický divadelní soubor uvedl hru Alexandra Kornejčuka
Chirurg Platon Krečet. Přestože se s ní zúčastnil krajské přehlídky ve
Žluticích, nepatřila mezi úspěšná představení. Poprvé zde vystoupil
Josef Vítek, zahrála si i Jaroslava Pelikánová.
Stejně smutně o rok později skončil i Kožíkův Komediant, který si ze Žlutic
přivezl pouze cenu za scénografii, přestože perfektní výkon jako vždy předvedl
Jan Hašek, Marie Danihelková, Marie Otcová, Stanislav Hrda i Jaroslava
Kudelová. Dobře se na jevišti uplatnila v roli Kláry i Zdena Lišková. Nápovědu
definitivně převzala Dana Skleničková, které pomáhala i její dcera
Helena. V tomto roce soubor bohužel navždy ztratil svého výborného technika
Jiřího Nachtigal
K tomuto významnému výročí existence souboru připravili poběžovičtí
ochotníci Lucernu Aloise Jiráska v dramaturgické úpravě režiséra souboru.
Ačkoliv hra nepostoupila na krajskou přehlídku, měla nesmírný úspěch u
obecenstva - jen v Poběžovicích se hrála čtyřikrát a vždy zaznamenala
plný sál! V této inscenaci se herecky uplatnili vpodstatě všichni členové
souboru; nově se v roli vodníka Michala představil Jan Vobruba z Meclova.
Zvuk perfektně zvládl Josef Beck, světla Jaroslav Paul.
Na oslavě 30. výročí poběžovického souboru bylo rozhodnuto o konání
okresních divadelních přehlídek, na kterých měly ochotnické soubory domažlického
okresu možnost změřit své síly. Soubor, který na základě hodnocení
odborné poroty získal hlavní cenu, poté jako vítěz přehlídky postupoval
na krajskou soutěž do Žlutic
První okresní přehlídka v Poběžovicích se konala ve dnech 28. - 30. 3.
1980 a zúčastnily se jí tyto soubory: DS Poběžovice s hrou Alexeje Arbuzova
Čekání, DS Hostouň s Kákošovou hrou Dům pro nejmladšího syna a Studio
D3 Karlovy Vary s Baladou z hadrů Voskovce a Wericha. Jako host přehlídky
vystoupil dětský soubor z Horšovského Týna, který uvedl představení
Jaromíra Sypala Docela obyčejné věci.
Ve hře Čekání skutečně zazářil Josef Schröpfer, poprvé se na jevišti
objevila Marie Rubášová. Jako jevištní mistr na tomto představení
pracoval Josef Pekár. Přestože hlavní cenu okresní přehlídky získal
zcela pochopitelně soubor z Karlových Varů, do Žlutic postoupili Poběžovičtí,
kteří zde obdrželi cenu za nejlepší scénu.
Poté následovaly Drdovy Hrátky s čertem se znamenitým Martinem Kabátem v
podání Jana Haška, který ve Žluticích za tuto roli obdržel cenu za mužský
herecký výkon. Dodnes nezapomenutelný je i Sarka Farka Stanislava Hrdy, otec
Scholasticus Josefa Schröpfera, anděl Theofil Marie Danihelkové či Káča
Marie Večeřové. Poprvé a naposledy se souborem vystoupil Jiří Hrda v roli
Lucia. Pro scénu, kterou jako vždy navrhoval Jiří Pelikán, byly použity
Ladovy ilustrace. Poběžovice opět postoupily na krajskou přehlídku, i když
vítězství z okresní soutěže si odnášeli kdyňští ochotníci za hru
Otty Zelenky Námluvy.
Třetího ročníku okresní divadelní přehlídky se kromě domácích a
hostouňských ochotníků poprvé zúčastnil také soubor z Horšovského Týna.
Šotolův Ajax přinesl především první velkou roli Josefu Vítkovi; své úlohy
se výborně zhostil i Josef Schröpfer, který v Poběžovicích obdržel cenu
za mužský herecký výkon, stejně jako Jiří Pelikán cenu za režii. Na
krajské divadelní přehlídce však Poběžovice příliš neuspěly. Pro úplnost
zbývá dodat, že poběžovickou přehlídku při své okresní premiéře vyhrál
divadelní soubor z Horšovského Týna.
Ve Žluticích neuspěla ani Tylova hra Tvrdohlavá žena aneb Zamilovaný školní
mládenec, kterou soubor nastudoval v následujícím roce1983. Pro spolupráci
se souborem byla získána architektka Vlasta Vojtová. Režisér v této hře
uplatnil nové inscenační principy - počet vystupujících duchů se zvýšil
na pět a jejich hlavním úkolem bylo během několika vteřin mezi jednotlivými
obrazy přestavit scénu. Obecenstvo tuto inovaci přijalo s nadšením a často
duchy (Hana Steinbergerová, Alena Konopíková, Lucie Danihelková, Ivana Osuská
a Věra Králová) odměňovalo potleskem na otevřené scéně. Kvalitní
herecké výkony kromě jiných podali Jan Hašek, Antonín Dvořák, Josef Vítek,
Josef Ticháček, Stanislav Hrda i Jaroslava Kudelová. Poslední dva jmenované
ocenila i odborná porota okresní přehlídky. Cenu za režii v Poběžovicích
obdržel Jiří Pelikán.
Druhou účast na národní přehlídce vesnických divadelních souborů přinesla
poběžovickým ochotníkům hra Františka Goetze na motivy povídek Jana
Nerudy Malostranská humoreska (1984). Herecky zde vynikla řada kmenových členů:
Marie Danihelková, Josef Schröpfer, Jan Hašek, Antonín Dvořák, Stanislav
Hrda, Marie Večeřová i Jan Vobruba. K divadlu se opět po letech vrátila Dáša
Němcová a Jaroslava Halavičová; svůj "křest ohněm" si odbyli
Eva Kratochvílová a Jiří Teplý. Scénu, která existovala ve dvou verzích
pro malé a velké jeviště, navrhovala Vlasta Vojtová, která si také zahrála
jednu z menších rolí.
Hra ...a jitra jsou zde tichá (1985), dramatizace novely Borise Vasiljeva,
naprosto jednoznačně zvítězila na okresní i krajské divadelní přehlídce
a Poběžovice opět získaly tu čest vystoupit na vysockém jevišti. Jiří
Pelikán vytvořil zcela novou postavu strýčka Váni, jakéhosi vypravěče a
průvodce celým dějem, kterého si s chutí zahrál Josef Schröpfer. Herecký
výkon všech pěti děvčat - Marie Večeřové, Marie Danihelkové, Jaroslavy
Kudelové, Evy Páralové a Hany Steinbergerové - byl znamenitě vyrovnaný.
Marie Večeřová za svou Ritu získala individuální cenu ve Žluticích a na
národní přehlídce spolu s Hanou Steinbergerovou obdržela uznání odborné
poroty. Hlavní roli Fedota Vaskova přesvědčivě ztělesnil Stanislav Hrda, o
čemž svědčí i cena z okresní přehlídky; se svou první velkou hereckou příležitostí
se velice dobře vyrovnal Jiří Teplý. Epizodní roli majora v žádném případě
nepodcenil zkušený Jan Hašek. Jako řadové vojínky v inscenaci dále účinkovaly:
Lenka Mikulášková, Marta Juricová, Vendula Martínková, Pavla Vejvančická
a její sestra Hana, která se rok poté stala paní Teplou.
Na jaře následujícího roku byl poběžovický soubor pozván na Karlovarský
harlekýn, což je ochotnická přehlídka celorepublikového charakteru.
Vystoupením v Karlových Varech byl celkový počet repríz tohoto mimořádně
úspěšného dramatu uzavřen na čísle 11.
Po smutnohře přišla v roce 1986 na řadu veselohra a s ní v Poběžovicích
dosud nehraný Václava Klimenta Klicpera. Jeho Ženský boj v podání poběžovických
divadelníků sice opět vyhrál okresní přehlídku, ale do Vysokého nad
Jizerou porota při nekonání krajské přehlídky vybrala soubor z Vejprnic.
Herecky se v inscenaci uplatnili vpodstatě všichni členové existujícího
souboru, poprvé se na jevišti představil Drahoš Teplý.
Roku 1987 poběžovičtí divadelníci nastudovali dvě inscenace. Vedle pohádky
Sůl nad zlato uvedli také hru Jiřího Hubače Stará dobrá kapela. O ženské
postavy se v tomto případě podělily Marie Večeřová a členka horšovskotýnského
souboru Vlasta Čiperová jako host. Přes všechny peripetie představení na
okresní přehlídce dopadlo dobře: Poběžovice postoupily do Žlutic, navíc
získaly i diváckou cenu za nejlepší inscenaci, Jiří Pelikán obdržel za
herecký výkon v roli Šány uznání odborné poroty. Nejlépe ze všech účinkujících
si opět vedl Josef Schröpfer, který za svého Ádu dostal cenu za nejlepší
herecký výkon nejen v Poběžovicích, ale i na krajské přehlídce.
Jílkovy dramatizace známé pohádky se režijně ujala vynikající poběžovická
herečka Marie Danihelková a byl to debut více než zdařilý. Inscenace, ve
které vystupovali zbylí členové souboru, získala uznání obecenstva i přihlížející
poroty.
Pro 9. ročník poběžovické přehlídky si domácí soubor připravil vlastní
dramatizaci starší komedie Karla Krpaty Mistr ostrého meče, kterou uvedl pod
názvem Mordýř na rathausu. Ve hře vystoupila řada hereckých nováčků:
Josef Schröpfer mladší jako pouťový zpěvák byl naprosto dokonalý, Alena
Vladyková si dobře rozuměla se svou protivnou a ukecanou Kostíkovou, příjemně
překvapil Josef Mikulášek, nezklamal ani Jiří Sokol. Nejvýraznějšího úspěchu
dosáhla Věra Králová, která hned napoprvé dostala za svůj herecký výkon
cenu poroty. Oceněni byli také Josef Schröpfer starší a Pavel Král, cenu
diváků obdržela Marie Danihelková.
K 40. výročí existence souboru (1989) si poběžovičtí ochotníci připravili
pro své diváky divadelní pásmo Čtyři desítky tryskem. Jednalo se o
jakousi chronologickou montáž konkrétních ukázek - dialogů i monologů, písniček
a vyprávění obsahů her i drobných veselých příhod. Premiéra nové hry
Noc na Karlštejně, klasické a slavné komedie Jaroslava Vrchlického, byla určena
na výše uvedené oslavy, repríza potom na 10. ročník okresní divadelní přehlídky.
Scénické řešení inscenace se divadelním odborníkům velice zamlouvalo a
Jiří Pelikán právem obdržel cenu za scénu. Za svůj herecký výkon byl -
ostatně jako vždy - oceněn Josef Schröpfer. V dalších rolích mimo jiné
účinkovali: Marie Danihelková (při reprízách ji v roli královny Elišky
nahradila Alena Vladyková), Jan Hašek (roli Karla IV. alternoval Jiří Pelikán),
Jiří Teplý, Eva Páralová, Vladimír Vladyka, Pavel Král. Svou Noc na Karlštejně
poběžovický soubor s úspěchem předvedl v rámci akce Domažlické
ochotnické večery také v okresním městě.
Na jubilejní 10. okresní přehlídce se poběžovickému publiku představil
také místní dětský soubor, který mimo soutěž vystoupil s pohádkou Jana
Jílka Kašpárek, Honza a zakletá princezna. Režie se za odborné spolupráce
Jiřího Pelikána ochotně ujala Alena Vladyková. Úroveň tohoto představení
byla velmi dobrá, vždyť mezi malými herci se objevili především potomci
poběžovických ochotníků: Linda a Lukáš Kratochvílovi, Jana a Mirek
Vladykovi, Honza Večeřa, Pavlína Králová. Ovšem ani ostatní - Radek Kuneš,
Helena Mikulášková, Lenka Pekárová a Petr Eichler - se rozhodně neztratili
a na všech bylo vidět, že hrají s velikou chutí a elánem.
V roce 1989 zemřel pan Antonín Dvořák, z Poběžovic se odstěhovaly
Jaroslava Kudelová a Marie Danihelková a ze souboru odešel Josef Ticháček,
Stanislav Hrda a Marie Večeřová.
Původně se na 11. ročník poběžovické divadelní přehlídky připravovala
pravděpodobně nejznámější hra španělského dramatika Lope de Vegy Fuente
Ovejuna, ale odchodem Stanislava Hrdy bylo její nastudování ukončeno. V předvánoční
době režisér dramaturgicky upravil méně známou hru Aloise Jiráska
Emigrant. Hlavní roli emigranta Peška vytvořil Jan Hašek. Velice přesvědčivě
působila i Eva Páralová v roli Peškovy dcery Lenorky. Uznání odborné
poroty však zcela oprávněně získala Dáša Němcová za ztvárnění Peškovy
ženy Apoliny. Na jeden výstup si od nápovědy odskočila i Dana Skleničková.
Postava vysloužilého vojáka, který se stal nositelem celé tragické složky
hry, byla jako by napsána přímo na tělo Josefu Schröpferovi.
V roce 1991 přišla na řadu první dáma světové detektivky a její již
klasické dílo Deset malých černoušků. Jan Hašek jako soudce a pachatel v
jedné osobě byl opět perfektní, již tradičně výborný byl i výkon
Josefa Schröpfera. Postava Blora více než dobře sedla Jiřímu Teplému,
kvalitní herecký projev předvedl hostující Milan Lešek z Hostouně. Nejlépe
si se svou rolí poradila Eva Páralová, která obdržela cenu za nejlepší
herecký výkon na okresní i oblastní přehlídce. Pro úplnost zbývá dodat,
že v dalších rolích účinkovali: Alena a Vladimír Vladykovi, Drahoš Teplý,
Hana Teplá, Dáša Němcová. Zvuk při tomto představení obsluhoval Čeněk
Cingroš, největší podíl na realizaci výpravy měl Drahoš Teplý.
Rok 1992 a opět detektivka. Ovšem Golberovy Krysy na víkend nezaznamenaly
zdaleka takový úspěch jako Černoušci. Inscenace se hrála pouze třikrát
(z toho jednou ve Žluticích) a jediným jejím kladem byla skutečnost, že
soubor v osobě Leoše Planety získal výborného a spolehlivého zvukaře.
Satisfakci za nepříliš úspěšné představení přinesla hned následující
divadelní sezóna a Jiráskova Vojnarka bude navždy v historii poběžovického
souboru zapsána zlatým písmem. Ve Žluticích poběžovický soubor vyhrál
hlavní cenu, získal cenu za scénu a postoupil - ve své historii počtvrté -
na národní divadelní přehlídku do Vysokého nad Jizerou. Obrovskou zásluhu
na tomto úspěchu měla představitelka hlavní role Eva Páralová, která
postavu Vojnarky. Její skvělé herectví bylo odměněno na oblastní i národní
přehlídce cenou za nejlepší ženský herecký výkon. Výborně se svých úloh
zhostili i všichni tři Vojnarčini partneři: starý Vojnar v podání Jana Haška,
Milan Lešek vynikl ve složité postavě Antonína. Oba hlavní hrdiny vynikajícím
způsobem doplnil Josef Schröpfer alternován Josefem Lukáškem z Hostouně. V
dalších rolích účinkovali: Jiří a Drahoš Teplí, Alena Vladyková se
svou dcerou Janou, Dáša Němcová. Zvuk řídil Leoš Planeta, o světla se
poprvé staral Michal Mráz.
V roce 1994 bylo nutné pro nastudování nové hry - Noc pastýřů Josefa Boučka
- spojit existující poběžovický soubor se zbylými členy divadelního
souboru Hostouň. Jeho dlouholetý režisér František Mitala za svůj herecký
výkon získal od žlutické poroty cenu. Vedle Evy Páralové, Jana Haška a
Milana Leška se v dalších rolích představili manželé Lukáškovi a Teplí,
Alena Vladyková, Drahoš Teplý, Dáša Němcová a Milan Pech + nováčkové:
Jiří Říha, Marta Hrachová a Kamila Suchá.
Poté, co se v roce 1994 nekonala okresní divadelní přehlídka, následující
rok ochotníci z Horšovského Týna navázali na poběžovickou tradici a 15.
ročník okresní divadelní přehlídky uspořádali. Poběžovický soubor zde
v režii Dany Skleničkové uvedl pohádku O perníkové chaloupce, kterou na
lidové motivy napsal Jiří Říha. Mistrovský herecký výkon v roli Perníkbáby
předvedla opět Eva Páralová, ale ani ostatní - Jiří Říha, Zdeňka Teplá,
Petr Vejvančický, manželé Teplí či Ladislav Bouček - se rozhodně
neztratili. Technicky se na všech představeních této hry podíleli Michal Mráz,
Leoš Planeta a Drahoš Teplý.
Pro 16. ročník okresní divadelní přehlídky v Horšovském Týně poběžovický
soubor pod opětovným režijním vedením Jiřího Pelikána připravoval
Kleistovu hru Rozbitý džbán. Uprostřed příprav přišla náhlá
hospitalizace Jiřího Pelikána. Zkoušky ustaly, účast na přehlídce byla
odvolána. "Doděláme to, až se pan Pelikán vrátí," ujišťovali
se divadelníci navzájem a s vírou očekávali každý další den. Ta naděje
trvala do 27. srpna. Pan Jiří Pelikán se už nevrátil.
V roce 1997 byli ke spolupráci opět přizváni hostouňští divadelníci,
František Mitala se ujal režie. Soubor nastudoval pohádku Ivana Škapy
Hastrmancká komedyje, se kterou se zúčastnil 17. ročníku okresní divadelní
přehlídky v Horšovském Týně. Bohužel rok 1997 připravil souboru další
krutou ránu - zemřel Josef Schröpfer.
V tomto roce se veřejnosti představil také školní divadelní kroužek, který
od podzimu 1996 pracoval pod vedením pana učitele Hynka Říhy. Scénář si
na motivy známé pohádky Boženy Němcové Čertův švagr vypracovaly děti
samy. O pomoc při dokončování celé inscenace byly požádány dvě zkušené
divadelnice - Dana Skleničková a Dáša Němcová. Z celkem 18 účinkujících
jmenujme alespoň Pavla Prexla, Janu Bejčkovou, Andreu Němcovou, Hanu Mrázovou,
sestry Kotlanovy či sourozence Groeszelovi.
V roce 1998 poběžovicko-hostouňský divadelní soubor nastudoval hru Arthura
Millera Všichni moji synové. O dramaturgickou úpravu se postarala Jaroslava
Lešková, představení režíroval František Mitala. Inscenace byla mimo jiné
uvedena i na okresní a oblastní divadelní přehlídce, kde Eva Páralová získala
cenu za ženský herecký výkon. V dalších rolích se představili: Stanislav
Hrda, Jiří Teplý, Věra Králová, Milan Lešek, Jiří Říha, Renata Velegánová
a začínající Jitka Nosková z Domažlic.
Na podzim 1998 byl z iniciativy manželů Hany a Jiřího Teplých založen dětský
divadelní soubor. Ještě do Vánoc tento soubor uskutečnil premiéru své hry
O pejskovi a kočičce. Pro 19. ročník okresní divadelní přehlídky děti
nastudovaly pohádku Miroslava Plešáka Jak rozesmát princeznu.
"Dospěláci" si pro rok 1999, rok 50. výročí existence poběžovického divadelního souboru, připravili bláznivou komedii Otty Zelenky Košilka. Režisérka Dana Skleničková do jednotlivých rolí obsadila jak zkušené divadelníky - Evu Páralovou, Hanu Teplou, Vladimíra Vladyku, Jiřího Teplého, Jiřího Říhu, tak i začínající herce (Jitka Nosková, Hana Pelikánová, Jan Večeřa). Zahrál si i Michal Mráz, kterého za osvětlovacím pultem přechodně nahradil Stanislav Hrda. O zvuk se mistrným způsobem postaral Leoš Planeta, text napovídala Alena Vladyková.